Κατεύθυνσης
Χορός ΙΙ: Σύνθεση-Αυτοσχεδιασμός
- ΜΑΘΗΣΙΑΚΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ
-
Στόχοι: Το μάθημα στοχεύει στην εξοικείωση των φοιτητών/τριών με τεχνικές αυτοσχεδιασμού καθώς και με βασικές αρχές σύνθεσης και χορογραφίας, εντάσσοντας την πρακτική, βιωματική αναζήτηση στα
πλαίσια της ευρύτερης ερευνητικής διαδικασίας. Αποσκοπεί στην αναζήτηση ενός προσωπικού τρόπου ενσώματης έρευνας, δημιουργίας και παρουσίασης, σε ανοιχτό διάλογο με τις σύγχρονες τάσεις στις
παραστατικές τέχνες.
Μαθησιακά Αποτελέσματα: Οι φοιτητές/τριες ασκούνται στην πρακτική ως έρευνα, στον σχεδιασμό και στην ανάπτυξη της δικής τους προσωπικής/ιδιοσυγκρασιακής κίνησης, μέσα από διαφορετικές φόρμες . Μέσω της βιωματικής έρευνας ανακαλύπτουν ‘ενσώματα’ το κινητικό υλικό, το χρόνο, το ρυθμό και τις δομές του χώρου και κατανοούν πώς αυτά τα στοιχεία επηρεάζουν την ποιότητα και το περιεχόμενο της
κίνησης. Με την ολοκλήρωση των μαθημάτων οι φοιτητές/τριες μπορούν να προσεγγίζουν πολύπλευρα τη χορογραφική διαδικασία συνδυάζοντας τη βιωματική εμπειρία και έρευνα με την θεωρία
- ΓΕΝΙΚΕΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
-
• Αυτόνομη εργασία
• Ομαδική εργασία
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
• Λήψη αποφάσεων
• Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
• Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
• Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
• Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ
-
● Ο αυτοσχεδιασμός ως μέσο χορογραφικής έρευνας.
● Πρακτική διερεύνηση των ιδιαίτερων παραμέτρων του χορού (π.χ. χώρος, χρόνος, ήχος, λόγος, κίνηση κλπ) και των δυνατοτήτων αλληλεπίδρασής τους με τις σχετικές θεωρίες του χορού, αλλά και τα
προσωπικά τους βιώματα και ερεθίσματα.
● Χρήση θεατρικών και άλλων στοιχείων πειραματισμού
● Εργασία σε ομάδα, σόλο, ντουέτο.
● Το σώμα ως μέσον χορογραφικής διερεύνησης, ο χώρος, το σώμα στο χώρο και το σώμα ως χώρος, ο χρόνος και η διάρκεια, η σχέση μουσικής-χορού και άλλων τεχνών.
● Σχέση αυτοσχεδιασμού και χορογραφίας. Εναλλακτικοί τρόποι αλληλεπίδρασης και συσχετισμού.
Σύντομη περιγραφή του μαθήματος
- Το μάθημα αποτελεί εισαγωγή στις βασικές αρχές της σύνθεσης και του αυτοσχεδιασμού, στην έννοια της πρακτικής ως έρευνα και στην ενσωμάτωση των σύγχρονών θεωριών για το χορό στη χορογραφική δημιουργία. Μέσα από συγκεκριμένες ερευνητικές διαδικασίες, οι φοιτητές/τριες καλούνται να αναπτύξουν το δικό τους προσωπικό ύφος. Δίνεται έμφαση στα ιδιαίτερα στοιχεία του χορού και τους
ποικίλους τρόπους προσέγγισης και σύνθεσής τους, καθώς και στη σχέση του χορού με τις άλλες τέχνες, ιδιαίτερα με τις θεατρικές θεωρίες και πρακτικές.
- Το μάθημα αναπτύσσεται σε 13 ενότητες.
1. Εισαγωγή στις έννοιες της σύνθεσης και του αυτοσχεδιασμού. Έννοιες,
ορισμοί, προσεγγίσεις: Εξετάζονται τα διαφορετικά ερεθίσματα που
προκαλούν / παράγουν κίνηση:
Ακουστικά (auditory), Οπτικά (visual), κινητικά (kinetic/ kinesthetic)
Εσωτερικά και εξωτερικά ερεθίσματα. Ακούσια (μη-συνειδητές (αντι)δράσεις), προμελετημένα (κατευθυνόμενα,
συνειδητά).
2. Τα στοιχεία του Χορού.
Άξονες και επίπεδα. Ανατομική
διερεύνηση κινητικότητας (σπονδυλική στήλη, αρθρώσεις). Απομόνωση των μελών του σώματος.
Ασκήσεις εμπιστοσύνης, χαλάρωσης, ενδυνάμωση δεσμών στην ομάδα.
3. Ο αυτοσχεδιασμός στην (ή ως) χορογραφία. Ο αυτοσχεδιασμός ως
πρωτογενές υλικό προς επεξεργασία / ως απρόβλεπτο στοιχείο της σκηνικής παρουσίασης.
Εισαγωγή στο contact improvisation.
4. Κίνηση-ήχος-Μουσική.‘Ενσωματώνοντας το αφηρημένο’.
Εισαγωγή στη φόρμα (Rondo, Θέμα και Παραλλαγές)
5. Λέξη, κείμενο, κίνηση.
Μεταφράζοντας λεκτικές οδηγίες σε κίνηση (words to action).
Τεχνικές χορογραφικής προσέγγισης του κειμένου/ ο λόγος στο χορό.
6. Xειρονομία / (μετα)κίνηση Προσωπικό κινητικό λεξιλόγιο –
7. Χρήση αντικειμένων (props): σταθερα και μεταβαλλόμενα
αντικείμενα, το σώμα ως αντικείμενο.
8. Χρόνος αντίθετα ρυθμός, μέτρο, μοτίβο ,χρήση μουσικής, τυχαίο σιωπές ( Cage) . Ρυθμικές εναλλαγές,
‘πολυφωνία’, κανόνας
9. Σχήματα με το Σώμα.
Σώμα, όγκος, χώρος, αέρας, κίνηση, στάση. Παραμόρφωση
Ερευνώντας την κίνηση αναφορικά με τους άξονες και τα επίπεδα (ή
επιφάνειες)
10. Θετικός- Αρνητικός Χώρος: Σχήμα ως Σύμπλεγμα (Positive and Negative Space: Shared Shapes). Ισορροπία, μετατόπιση και έλεγχος κέντρου βάρους σε ντουέτο, υποστήριξη, αντίβαρο.
11. Ερευνώντας τον σκηνικό χώρο: διαδρομές, ‘χαρτογράφηση’,
συσχετισμός σωμάτων/κίνησης.
12. Καλεσμένος ομιλητής/τρια.
13. Αφαίρεση και αφήγηση στη χορογραφία. Διερεύνηση μη- αναπαραστατικών αφηγηματικών τεχνικών.
- ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ
-
Δραστηριότητα
Φόρτος Εργασίας Εξαμήνου
Θεωρητική διδασκαλία
30
Καλλιτεχνικο εργαστήριο
40
Σεμινάρια
20
Αυτοτελής μελέτη
35
Σύνολο Μαθήματος
125
- ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΦΟΙΤΗΤΩΝ
-
Μέθοδος Αξιολόγησης:
1. ΠΡΟΦΟΡΙΚΗ ΕΞΕΤΑΣΗ
2. ΧΟΡΟΓΡΑΦΙΕΣ
3. ΦΑΚΕΛΟΣ/ΠΟΡΤΦΟΛΙΟ
- ΣΥΝΙΣΤΩΜΕΝΗ-ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
-
• Bartal, L., Ne’eman, N., (2001), Movement, Awareness and Creativity, Dance Books Ltd, G. Britain
• Blom, L.A. & Chaplin, S.T. (1988). The Moment of Movement, Dance Improvisation. Pittsburg: University of Pittsburg press.
• Blom, L.A. & Chaplin S.Τ. (1992). The intimate Act of Choreography. Pittsburg: University of Pittsburg Press.
• Burrows J. (2010). A Choreographer’s Handbook, London and New York: Rutledge.
• Βutterworth J. &Wildschut, L. (eds) (2009) Contemporary Choreography, a Critical Reader, London &New York: Routledge.
• Dunlop-Preston. V.M. (2006). Looking at Dances: a Choreological Perspective on Choreography, G. Britain: Bath Press.
• Foster, S., L., (2002) Dances that describe themselves, The Improvised Choreography of Richard Bull,
Wesleyan University Press, Middletown Connecticut.
• Newlove, J. & Dalby, J. (2004). Laban for all. New York: Routledge.
• O’Donnell-Fulkerson, M. (2000) Release, From Body to Spirit, seven Zones of Comprehension from the Practice of Dance, U.K.: Dance Books.
• Olsen, A. (1998). Body Stories A Guide to Experiencial Anatomy. New York: Station Hill Openings.
• Olsen, A. (2002). Body and Earth, An Experiential Guide. U.S.A: University Press of New England.
• Preston-Dunlop, V. & Sanchez-Colberg, A. (2002). Dance and the Performative: A Choreological Persective - Laban and beyond. London: Verve.
• Smith-Autard, J. (2000). Dance Composition. London: A & C, Black.
• Tufnell, M. & Crickmay, C. (1993). Body Space Image. Hampshire: Dance Books Ltd.
- URL ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ ΣΤΟ ECLASS